söndag, oktober 04, 2009

Sy, sy, symaskin

I helgen släpade vi i ett bord från garaget till huset och jag fick någonstans att ställa upp symaskinen.
Skrivbordet den tidigare stod på har nämligen tidigare fått flytta ut i vardagsrummet för att hysa den nyaste datorn.
I alla fall kände jag ett uppdämt behov av att använda den.
Jag lade upp ett par av mina egna, något för långa, jeans och pysslade också med ett par av Novas favoriter.
I våras gick de sönder på knät och blev i ungefär samma veva lite för korta. Upptill satt de dock fortfarande bra.
Bestämde mig för att lägga ner dem (ganska rejält uppvik) och sy på lapp på knät.
Tyvärr var de ganska nötta i själva "viket" och de blev hängande i väntan på bättre tider när sol och värme gjorde att jeans inte användes i samma omfattning längre.
I gårdagens städanfall återfanns de och jag bad Nova och Håkan kontrollera om de fortfarande var tillräckligt långa för i så fall var det lika bra att göra något åt saken snarast.
De fick godkänt.

Före/efter

Så idag lade jag lite energi på att sy en applikation som skulle matcha resten av byxan (hmmm...) och sömmade ihop trasorna nedtill, solde det med sidenband och lade upp den sista lilla biten.
Tillräckligt bra blev det.
Sedan fick Nova dra på sig byxorna och mannekänga och då upptäckte jag att de inte alls var tillräckligt långa =)
I alla fall inte för att lägga 1,5 timmes jobb även om det var lite roligt då jag inte använt symaskinen på ett par månader...
Så nu måste jag kanske förlänga dem lite till för att inte det jobbet jag redan gjort skall vara förgäves. Suck.
Vi har varit ganska flitiga med dammsugare, tvättmaskin och organisering i helgen. Inte så mycket byggt på huset men skönt för själen ändå.
Vi hann röja lite utomhus också. Bl a kastade jag alla små ormbunkar, som visst stod kvar ute när första frosten kom, i komposten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar