onsdag, augusti 15, 2007

Ljungdykning

Jag läste på en hemsida om att krydda sin egen snaps att man kunde använda ljung.
Det har vi gott om här ute.
Så ikväll kröp jag i ljungen och repade blommor. De skulle vara precis nyutslagna.
Ni anar inte hur få eventuellt nyutslagna blommor det finns på varje ljungpinne. Eller hur lång tid det tar att repa av så mycket blommor att det ens täcker botten på skålen man tagit med sig. Och då är det ändå grönt med som måste rensas bort sedan.

Jag tog med mig kameran också och tänkte fota lite vacker ljung. Så fort jag slutade repa och tog upp kameran så började det blåsa utmed marken.
Det blir inga bra macrobilder då.

Så fort jag lade ifrån mig kameran och började repa igen så slutade det blåsa.
Efter en stund i ljungen, med kameran upp och kameran ned, var jag på ganska dåligt humör.


Tillslut fotade jag en pinne med lavar på - den låg ju still - så kunde den larviga ljungen bölja bäst den ville i bakgrunden.

När jag kommit in igen, efter att ha burit in en massa golvskivor i garaget, så skulle de nyss utslagna blommorna sorteras från allt grönt, alla blommor som varit utslagna längre än "nyss" och alla som inte slagit ut än.
Det tog ett tag. Det blev inte heller särskilt mycket. Eller särskilt bra (det är alltså lite grönt och fulblommor kvar).
Men nu har jag slagit sprit på dem och avvaktar.
Det stod inte hur mycket det skulle vara heller. Men det skall stå en vecka, silas av, spädas, och sedan lagras ett tag. Jag återkommer väl med rapport runt jul :-)
Det blir nog inte så bra det här, men man vill ju inte dö nyfiken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar