måndag, januari 05, 2009

Nyårslöften

Mitt nyårslöfte brukar vara att inte ge några löften, för jag tycker det är lite lamt och oftast omöjligt att hålla för de flesta. Men i år tänkte jag smälla till med några stycken:

Ett foto om dagen - publicerat på bloggen - ett skoj projekt som jag inte orkade fullt ut 2007 och som var väldigt skönt att bli ledig ifrån när 2008 inleddes. Men jag har ju saknat det, så nu provar jag igen. (Om jag orkar och hinner skall jag framkalla alla foton eller göra en bok av dem. Men det blev ju inte av 2007 så...)

Vi skall ta tag i vår elsituation och fimpa Vattenfall som leverantör på själva elleveransen. Det skall bli något bolag som inte äger kolkraftverk i Tyskland utan bara levererar från vind och vatten, tror jag.

Jag skall scrappa minst 1 LO per månad i snitt under året.
Det är faktiskt en utmaning för mig =)

Sen var det nåt mer...
Träna lite kanske, gå ner i vikt... nja - jag tror inte jag lovar nåt där.

Men jo, just det - jag skall gå en kurs. Vilken som helst - kort eller lång, Medborgarskolan eller ABF- men minst en kurs under året skall jag gå.

Edit: Påbörjade detta inlägg innan nyårsafton, men hann inte klart och glömde sedan bort det. Men det gäller i alla fall! 4 löften - det borde ju inte vara omöjligt.
Uppföljning skall ske kvartalsvis och redovisas i bloggen. (Ja, jag jobbar bl a med måluppföljning =)

2 kommentarer:

  1. Ett Gott Nytt år och lycka till med dina löften.
    Ibland tycker jag också att det är kuligt med löften, men jag vet ju att jag inte håller dem efter februari, fast det är ju bra i dessa två månader. :-)
    Jag ser fram emot måluppföljning, bara det är strongt om du klarar.
    Skall du bli en av dem som jag avundas, du vet en sån som klarar sina löften? Jag håller tummarna!
    Kramis i massor

    SvaraRadera
  2. Hej - roligt att du tänker på var din el kommer från och hur du vill att den ska produceras! Men visste du att Vattenfall är överlägset störst på förnybar elproduktion i Sverige? Och att VF satsar över 100miljarder de närmsta åren på att bygga mer förnybar produktion, främst vindkraft? Vattenfall har dessutom som enda energibolaget i världen satt som mål att ha en koldioxidneutral produktion 2050. Att producera el och värme innebär alltid en miljöpåverkan, och det är därför viktigt att skilja på elbolag som är producenter och på dem som bara är återförsäljare (dvs köper el som bla Vattenfall producerar och sedan säljer vidare till dig som kund). Det är också viktigt att ha i åtanke hur förutsättningarna för energiproduktion skiljer sig mellan länder. I Sverige har vi nästan 100 % Co2-fri produktion (pga vattenkraft och kärnkraft), medan man ex vis i Tyskland, är beroende av kol - och har politiskt beslutat att fortsätta utvinna kol (bla för att man ska avveckla kärnkraften). Dock arbetar Vattenfall intensivt med att utveckla CCS-tekniken (www.vattenfall.com/ccs) men vilken man ska kunna minska utsläppen från kolkraft, i Tyskland och andra länder som är beroende av kol, med upp till 98%. Lycka till med ditt val av elleverantör!! Mvh Anna Lejestrand, Vattenfall

    SvaraRadera