söndag, september 27, 2009

Kastanj

Hittade en kastanj idag. De är fina tycker jag.
Skulle vilja ha själv...
...men det lär dröja innan vi börjar planera vår trädgård.

Utanför makens jobb växer den.

Just det här stadiet av tillväxt påminner mig om en incident när jag var liten.
Jag och en kompis lekte i kvarteret hemma. Och av någon anledning som jag knappt minns så plockade jag av en "taggboll" från en kastanj för att den såg lite rolig och lite farlig ut.
Strax efter detta kom ett gäng med lite fler och lite äldre barn och muckade med oss, men vi käftade emot och till slut började de dra vidare. Men på väg bort så började någon av dem bjäbba igen och jag försökte skrämma dem lite genom att kasta iväg kastanjen.
Det gick över förväntan.
Jag träffade, på väldigt långt håll, en tjej i bakhuvudet - och som ni förstår så var hon förmodligen den mest oskyldiga i det sällskapet.
Jag har varken förr eller senare kastat med en sådan precision.
Hon skadades inte särskilt allvarligt men det kändes ganska dumt. Däng, trodde jag att jag skulle få också.
Jag förklarade/försvarade mig: "Men jag menade inte att träffa henne, det var ju dig (pekade) jag försökte träffa. Du var ju så elak." Vilket ju inte heller var riktigt sant, men till slut lät de sig nöja med det.
Uppsidan av detta var att de inte var så stöddiga nästa gång jag stötte på dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar