söndag, januari 21, 2007

Snökaos OCH strömavbrott

Såklart! Allt på en gång.
Först gick strömmen igår kväll ett tag och sedan igen imorse vid halvåtta. Hann inte äta frukost innan alltså :-(
Men, det fanns att göra ändå kan man säga. Ut och skotta som gnuer! Maken fick äntligen plocka fram Belosen med snöblad. Han var såå lycklig - köpte den ju i somras och vi var ganska överens om "att nu när vi äntligen har något att röja undan snön med maskinellt så kommer det väl ingen snö".
Men idag så. Han fick så han teg kan man säga :-)
Vi har i princip ägnat dagen åt att skotta och försöka hålla liv i brasan i kaminen.
Vid elva kom strömmen tillbaka så jag rusade in, satte på vattenpumpen, kokade kaffe till Håkan, gjorde gröt till Nova, satte på tevatten till mig själv... då gick ju strömmen igen så klart.
Men de andra fick nåt varmt till frukost i alla fall. Tur att jag inte "bara skulle skotta färdigt" innan jag gick in - för då har inget fått nåt varmt i sig.Men vackert är det!
Och ljust, äntligen.
Och tungt som bara den... och klibbigt. Det sitter liksom på stammen på träden också - de är helt vita.
På eftermiddagen skulle Håkan och Nova åka en sväng och byta ut vinkelslipen från Biltema som inhandlades igår och var trasig när vi öppnade kartongen. Då startar inte bilen. Håkan drar ut batteriladdaren, skarvkabel och alles och undrar varför inget funkar...
Plan B är att plocka ned den andra bilen från pallbockarna (det är den som behöver vinkelslip) och starta med hjälp av den.
Då pajjar garagedörren.
Man kan bli ateist för mindre.
Till slut så kommer de i alla fall iväg. Friden lägrar sig. Jag eldar, och eldar, och eldar...
Plötsligt kommer strömmen tillbaka. Tjohoo!!
Springer och stänger av fryslarmet som piper gällt. Funderar på vad jag skall göra först... duscha eller koka te?
Då försvinner den igen så klart. *snyft*
Jaja, vid sextiden ikväll kom den tillbaka och det första jag gjorde var att ta en kopp te :-)

Kramers //Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar