onsdag, oktober 31, 2007

Hysterisk natt

Vi har de senaste dagarna drabbats av en smärre musinvasion i diskbänksskåpet (och vidare därifrån om man inte gör nåt). I alla fall har vi tagit ett flertal möss i våra förträffliga musfällor, dock var rusningen under dagen igår så stor att två möss råkade se på när en tredje mötte liemannen i form av vår musfälla. Eventuellt hajjade de läget för ingen av dem gick i fällan under dagen utan någon började hörbart rumstera om i köket när vi gått och lagt oss.
Nåja, låt gå - vi löser det imorgon tänkte vi och somnade... inte riktigt in.
"Hörde du nåt?"
"Va?"
"Det lät som något gick här inne. Tror du vi har en mus i sovrumet?"
*tänd*
"Hmm... inte här, inte där... Nä, det verkar lugnt."
Så, då lade vi oss ned igen, släckte lampan och så småningom somnade vi... inte heller.
"Nu då?"
"Vadå?"
"Hörde du inte prasslet? Det ÄR nåt här inne."
*tänd*
"Det här känns lönlöst. Den gömmer sig väl så fort man tänder."
*leta, leta*
"Nehe, inget här, där eller någonstans."
Vi lägger oss ned, läser en stund tills vi blir sömniga igen. Släcker lampan och somnar... då fan inte in.
"Men vad trött jag blir! Nu är den idioten igång igen. Hörde du?"
"Mmmm... kanske där borta?"
Och så höll det på...
Den hundrafemtionde gången vi tände lampan för att leta utbrast maken i ett AHA!
Och pekade på en bukett torkade blommor som hänger i gardinstången. För där satt en liten mus och lekte att han inte var där. Om jag sitter alldeles still så märker de nog inte av mig.

Håkan hämtade mattpiskan och jagade den stackars/satans (välj själv efter humör - jag vet vilken jag väljer) musen fram och tillbaka genom sovrummets vinklar och vrår. Efter att par träffar som inte hejdade framfarten smet den in under sängen.
Jaha, vad gör man då? Vi gillrade fällan (fast vi inte trodde på den för just den här musen) och ställde den strategiskt och lade oss ned för att sova. Igen.
Efter någon dryg halvtimmes läsande så började jag närma mig dvala och släckte lyset.
Gonade ner mig under täcket och somnade... INTE!
Utan att gå in på närmare detaljer så kan jag säga att 05.20 så gav jag upp och gick och duschade. Tumult uppstod i sovrummet igen och jag såg en liten, liten skugga springa förbi badrumsdörren på väg mot köket.
Sedan har den inte synts till mer. Jag hoppas den blev lika trött på oss som vi på den.
Gääääsp....

1 kommentar:

  1. Hej!
    Tack för ditt besök. Nu är jag här och roar mej med att läsa din musberättelse. Tama möss i bur går an men inte löst springande. Hua.
    Kul att du ska swappa.
    Kramis från Anita

    SvaraRadera