onsdag, november 08, 2006

Sjumila... nödrim.

Då jag nyligen är hemkommen från en bilresa Gislaved tur och retur - avbruten på mitten av arbete, ett kort trevligt besök hos bekanta utlokaliserade i geografin och en tung sömn på hotell Nissastigen - har jag i två dagars tid lyssnat ganska mycket på radio.
Min vanliga favvo, Rockklassiker, hänger inte med så himla långt utanför Stockholm. Istället blir man utlämnad åt något som funkar över så stort geografiskt område som möjligt så man slipper söka nytt hela tiden. Det blev mest RIX och deras repertoar är ganska begränsad, men eftersom jag inte lyssnar på den kanalen till "vardags" så kan jag leva med att höra samma låtar fyra gånger om dagen, två dagar i rad. (Betänk också att jag bara tillbringat halva dagarna i bilen - jag kan ju ha missat några omtagningar.)
Men, men, men... vad är det med den här "Sjumilakliv" som folk verkar helt hysteriskt förtjusta i?
Ok, schysst melodi, anständig sånginsats och söt sångare. MEN texten? Ettdera rimmar man och då ska det rimma, eller också åberopar man konstnärlig frihet och lallar en text som inte rimmar men har andra kvalitéer. Men en text där nödrimmen är fler än rimmen?
Jag är helt övertygad om att Jonas Inde är en intressant människa med många talanger, men det krullar sig på ryggen när man hör saker som "Jag vill sparka bakut, och göra nåt sjukt". Eller den fantastiska raden (som faktiskt rimmar på riktigt med den efterföljande) "Jag vill börja sluta tro". Börja sluta? Gaahhhh!!
JAG vill göra nåt sjukt!
Nåja, låten är ju inte helt oanvändbar, även om det kanske räcker att höra den, säg, två gånger om dagen :-) Men jag kommer inte ifrån känslan att det borde ha gått att göra det lite trovärdigare med bara en något större insats.
*ryyys*

Detta om detta. Jag orkade inte ge en ingående analys om valet i USA så jag valde ett annat, nästan lika viktigt ämne. Nu skall jag svälja golfbollen i halsen och gå och lägga mig.

Kram //Anna

Humör: Helt ok
Borde göra: Ta bort de här töntiga lägesrapportraderna?
Väder: Nollgradigt och uppehåll

5 kommentarer:

  1. Jag skrev en lång fin kommentar förut och den kom inte med =(
    KOllar nu bara om det funkar innan jag tiitr in och skriver mitt utlägg (fast inlägg) igen.

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Funkar!

    Inte alls ta bort lägesrapportraderna!

    Jag kan tipsa, när du är utanförs Storstan, att lyssna på P3. Kanske låter trist, men finns det nåt roligare än "Lantz i P3"? Börjar 11.03 på vardagar, sen är det nåt annat, sen på eftermiddagen är det "Krister" som också är rätt skoj ibland. Innan Lantz är det morgonpasset tidigt på morgonen, också rätt bra. Som du märker kör jag endel bil, och bara utanför storstan ;-)
    Och jag vägrar lyssna mer på Rix. Det enda som kan vara skoj är om det är MixMegapol med Adam och Gry.

    Ja, jag vet att jag är störd =)

    Kram!

    SvaraRadera
  3. KIkar in och läser hur du har det. :)

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Tittar in och säger hej! Och sluta inte lägesrapportera.

    SvaraRadera
  5. Lyssnar inte så mycket på dom där reklammusik kanalerna...snacket är så jobbigt....

    Trevlig helg!

    SvaraRadera