måndag, februari 20, 2006

Mera is

Jag var och stress-shoppade på lunchen. Jag skulle ha 3-årspresenter och dop-presenter. Det slutade med att jag handlade ett dopgrattiskort och fyra pocketböcker till mig själv :-)
Jag måste alltså göra om detta stolleprov innan helgen.
Jippi!
*obs! ironi*
I alla fall hade de en fin isskulptursutställning på gågatan i Södertälje. Tyvärr var ju vädret grå, grå, grå, grått och den omgivande miljön lite orolig så de kom knappast till sin rätt.
Men kvällstid skall de tydligen vara belysta med spottar så då kanske det är riktigt fint.
Efter att ha beskådat dessa en stund blev jag påhoppad av någon snubbe som var en hinduisk munk från... ungern, tror jag, som äskade pengar för välgörande ändamål.
Standardsvaret "jag har lite bråttom just nu" kändes lamt även om istittningen hade gjort att jag var ÄNNU mer stressad än stunden innan.
Så efter en del pressande där han försökte bevisa sin äkthet och ärliga uppsåt med olika intyg och dittandattan så gav jag honom 50:- - som var den minsta sedeln jag hade. De flesta som inte orkat stå emot hade gett betydligt mer.
Man fick skriva på hur mycket man gett. Antagligen för att han inte skulle kunna förskingra pengarna själv.
Å andra sidan var det ju korkat att skriva sitt riktiga namn - vilket jag gjorde... men jag kunde ju inte gärna gå tillbaka, när jag kommit på att det kanske var dumt, och säga "Hej du - jag mindes nog mitt namn lite fel. Kan jag ändra det?"
Han försökte också marknadsföra yoga som jag dissade (inte för att jag vet nåt om yoga - men jag har inte tid med fler fritidsintressen) och vegetarisk mat som jag var försiktigt positiv till. Då fick jag en kokbok. Hinduisk/indisk kokbok.
Jamen toppen - jag som inte gillar indisk mat :-)
Jag kommer nu förmodligen också att anfallas av hinduiska munkar i hemmet som tror att det finns mer pengar att tillgå, detta efter fadäsen med mitt riktiga namn som inte är fullt så anonymt som man skulle önska.
Men, vem vet, jag kanske slipper det - och kanske, kanske, kanske använder de pengarna till nåt behjärtansvärt. Då har jag ju gjort en god gärning.
//Anna

PS. Har förresten uppdaterat min boklista igen och lagt till en länk till en bokcirkel som jag gick med i för ett tag sedan. DS.

2 kommentarer:

  1. Hej! Hit kom jag via en länk hos Mindi :). Så roligt att läsa dina dagar. Kommer nog på mer besök!
    Ha det så bra!

    SvaraRadera
  2. Om jag möter på en munk i skogen, så vet jag vart han ska dirigeras. Stackarn som jag mötte sist, honom skickade jag till Lamskan...

    SvaraRadera