tisdag, maj 04, 2021

Fotodagen

Jag mötte fotodagen lätt illamående, både av anspänning och sömnbrist. Och skam. Att det inte är bättre liksom. Men vi har gjort allt vi orkat. Jag städade inne i huset till ett inatt och småpysslade under lunchen, och eftermiddagsfikat, och efter arbetstid, tills fotografen kom. Strax innan regnet.

Han hann få lite utomhusfoton innan det släppte loss. Sedan var det ju en fars om vad som skulle vara med på bild. (ledtråd: det som inte är med här, kommer kanske inte att vara med i annonsen heller initialt - lilla garaget, stora garaget, baren, gäststugan, övervåningen.)

Ni få som varit här nyligen vet ju att det kanske inte såg ut riktigt såhär nyss. Tog några bilder efter att fotografen lämnat.

Vardagsrummet - det brukar vara ett smärre berg av hemlösa saker i fruktskålen, några andra bra-att-ha-saker bredvid den. När fotografen jobbade hade jag också ställt in ett par av växterna i den bortre änden inuti skåpet - allt för att göra intrycket "luftigare". Jag tog ut dem så snart han försvunnit, för om det inte blivit gjort med en gång hade de antagligen blivit kvar i skåpet tills döden inträtt.
Deras död, eller min, båda lika troliga.

Styling är viktigt har jag hört, därför ligger filten lite käckt på soffans armstöd. Eller är det för att dölja att katten försökt göra en jättestor "tassle" av soffkudden och armstödet?

Badrummet är ju husets pärla även till vardags, eftersom det är färdigtbyggt till skillnad från mycket annat och dessutom fint där, vill man ju gärna att det ska förbli så.

Ja, puts och ordning - nästan som vanligt.

Köket - att köksbordet är såhär tomt händer inte jämt. Vi hade också tänkt bära ut soffan för att öppna upp lite. Den hamnade framför fönstret pga platsbrist för ett par år sedan. Meen, det hanns inte med.
Jag glesade dock ut lite på hyllorna över diskbänken.
Fotografen tyckte att det nästan såg ut som en trendrestaurang i köket - synliga ventilationsrör och ljusslinga. Ultrahippt. Säker på att min utglesning hjälpte till att sätta känslan.
Nä. Nu var jag ironisk.

Såhär luftigt i delen med klädstången kan i alla fall inte jag minnas när det senast var. Man får passa på att njuta.


Och bänken ser ju nästan lite väl steril ut...
Vart har alla saker tagit vägen?

Aha, i teknikrummet! Dvs där elcentral, ventilation och fibercentral finns.
Där kan de verkligen inte stanna till visningen i alla fall.

När det närmade sig läggdags upptäckte jag att sakerna i hyllan i badrummet tydligen stått otroligt fel sedan städerskan dammade hyllan i fredags. VARFÖR såg jag inte det INNAN fotografen kom.
För att jag varit fullkomligt uppslukad av allt fix från tidig morgon till sen kväll alla dagar sedan vi bestämt att gå vidare med detta psykfallsprojekt, förstås =)
Men nu kommer min hylla att ligga på internet HELT i oordning. Jag dör av skam.
Apropå psykfall.
Gonatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar