söndag, maj 09, 2021

All work and no play


Ja, efter skolan på fredagseftermiddagen, tvingade jag Nova att börja gå igenom gamla kartonger med barnkläder och leksaker som jag inte riktigt sorterat igenom när hon växt ur/tröttnat. Eftersom jag hade plats att "bara ställa dem så länge". Man funkar ju så.
Hade ju gett bort lite, sålt lite, men det mesta blev liggande i kartonger och påsar.


Det finns fördelar med det, inser jag nu. Hon får sortera själv och spara det HON vill ha kvar. Jag slipper ansvaret för att ha sparat/kastat fel!

Nackdelen med det upplägget är att hon har svårt att skiljas från saker =). Men, hon kämpar på. Skulle det här sluta med att vi säljer huset för att kunna köpa gården och ändå inte lyckas kanske vi måste flytta till nåt mindre. De flesta hus har inte så mycket förvaringsyta som vi har. Alla förstår att vi då kanske måste sortera allt IGEN.

När jag också jobbat klart lagade vi mat. Någon gjorde egen majonnäs. 

"Om man skulle råka köpa en gård och skaffa höns måste man ju använda äggen till nåt. Jag vill lära mig göra majonnäs."

Herregud vad trötta VI blev i armarna av det. För jag fick ju hjälpa till. Tyvärr fick inte resultatet bästa betyg heller. För mycket vitvinsvinägersmak tyckte stämman. Nytt recept och nya tag. När krampen i armen lagt sig om ett par veckor.

Efter maten började vi med garaget som lite olyckligt blivit dumpningsplats för allt möjligt under en tid.
När vi t ex ett par veckor tidigare försökte tömma gäststugan för att någon skulle kunna flytta in där.
Vi kände att mycket vore vunnet inför en visning bara av att vi travade saker bättre.
 

 Bilder från fotografen. Vi la INTE ut de här i annonsen.

Men för att kunna trava bättre måste man frigöra golvyta att trava på. Men vi bestämde också att vi skulle gå igenom typ allt och sortera i spara/slänga/loppis. Om vi köper en gård har vi gott om plats att ha loppis på =)

Det kan ju rentav bli en affärsidé för framtida bruk. Vi vill ju nåt med hela det här projektet. Nova vill skaffa djur, jag vill lära mig om 1800-tals-hus. Håkan vill bo på Fårö. Ett sätt att delfinansiera skulle kunna vara typ fikochbutik i ladan för folk i omlopp i området. Vilket är jättemånga på sommaren.

Vi jobbade på, timme ut och timme in. Nova försökte tömma arbetsbänken på verktyg, skruvar, muttrar, järngrejer, trägrejer och annat skräp som bara hamnat på hög på bänken. När väl förfallet inletts går det ju fort till att bli helt oöverblickbart.

Jag försökte tömma ett bord som stod mitt på golvet från saker (från gäststugan mest) så att man kan flytta det. Kanske t o m demontera det så att det tar mindre plats.

Vi jobbade från 8-9 på mornarna till efter 12 på nätterna. Framemot söndag så hade vi kommit en bit i alla fall. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar