söndag, september 21, 2008

Gomorra - Roberto Saviano

Nu har jag varit lat på att skriva om lästa böcker ett tag igen - men skall försöka bättra mig.
Från och med nu skall alla böcker jag läser omnämnas här =)
Nyligen läste jag ut Gomorra av Roberto Saviano som var ganska skakande läsning.
Man har hört om hur korrumperat det är i Italien men fattar inte vidden av det kan jag för min personliga del säga. Det är mycket värre än man kan ana.
Man får känslan av att inom vissa regioner - där denna typ av kriminalitet är vanlig - lever fler människor utanför lagen än innanför den. Men det är ju normen och polisen och politikerna gör det också, typ.
Brutaliteten är enorm och respekten för människoliv obefintlig. Olaglig dumpning av miljöfarligt avfall är omfattande.
Jag har väntat länge på att få läsa boken efter ihärdiga tips i Malenas blogg. Men eftersom jag är pocketfetischist så fick jag vänta ett tag.
Jag blev direkt chockad av läsningen, men tyvärr så blev jag ändå inte fullt så tagen som tipserskan - vilket jag tror beror på att jag inte har någon koppling till Italien och ingen riktig koll på läget där.
Men jag måste ändå rekommendera er att läsa den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar