måndag, juli 14, 2008

Nova

Nova - en underbar liten människa... men att sitta i samma bil och lyssna på henne i nästan en hel dag eller besöka ställen med många små saker (loppisar, inredningsbutiker o dyl) som man kan peta på och fråga om, hela hela tiden, är faktiskt ganska prövande =)

Ett av dagens erkännanden:
Vi pratar av någon anledning om musikaler. Jag frågar "Nova, vi var ju på Sound of Music i vintras. Tyckte du att den var bra?"
"Mjaaa..."
"Jasså, vad var det som var dåligt då?"
"Att man inte fick prata."
"Okej, och då tyckte inte du att det var roligt?"
"Nä, då blir man ju sådär så man vill sova..."
Nu är mina misstankar alltså bekräftade - prat används regelmässigt som ett motmedel mot sömn. Inte särskilt överraskande... frågan är vilket motmedel jag skall hitta på mot skavsår i öronen?

Ett annat erkännande:
"Ojdå, jag fes. Förlåt mamma."

En uppenbarelse:
Inne på en av toaletterna på lunchhaket idag - Nova hade kissat - fanns det en vas (som i ärlighetens namn såg ut som en tvålpumpsbehållare) med några blommor, en tvålpumpsbehållare och en väggmonterad tvåldispenser.
Nova: "Kolla, blomtvål!"
"Nja, det är nog faktiskt riktiga blommor i en vas."
"Okej, jag vill ta tvål ur den här". Börjar försöka pumpa ur dispensern.
"Nja, antagligen står den här på handfatet ( jag pekar på tvålpumpen) för att den där inte funkar." (Man har ju varit med ett tag.)
"Jaha, då tar jag den här." Mycket riktigt - ingen tvål i dispensern. Hon provar tvålpumpen. "Den är också tom."
"Ojdå, du får försöka tvätta dig med bara vatten då."
Vrider på kranen. "Titta, vilken tur, det fanns vatten!"
Snacka om positiv livssyn =)

Puss och kram lilla tjejen - du är bäst!

Till er andra - kolla Renates blogg om ni vill veta mer om vår dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar