fredag, juni 22, 2007

Midsommarafton - almost live update...

...especially for friends in the förskingring of the United States. Traditionellt Swedish midsummer-firande.

00.08 Går till sängs efter att ha städat lite till i garaget.
04.00 Litet, väldigt vaket, barn står vid sängen.
04.15 Den äkta maken lämnar sängen för soffans lugn.
04.23 "Sluta lek propeller, annars får du lägga dig i din egen säng!"
04.32 Barnet står och tittar ut genom hallfönstret. Blir det aldrig dags att klä midsommarstången?
04.38 "Nu måste du sova." "Vill inte." "Nähä, men ligg ner och håll tyst i alla fall." "Kan inte." etc.
04.48 Lugnet sprider sig i huset.
07.00 Snickaren ringer och väcker oss ur dvalan. Fortfarande inga goda nyheter om takstolarna till huset. Men han tänker just nu åka till Fårö. Ingen blir ett dugg avundsjuk :-)
07.30 Vacklar in i duschen. Mannen börjar baka bröd. Duschar lääänge...
08.00 Barnet vaknar.
08.30 Frukost. Det regnar i alla fall inte än. Kommer på att vi har glömt att köpa kol till grillarna. Trots att Daniella var och extrahandlade halv tio i går kväll måste vi alltså iväg idag igen! Suck.
09.00 Tant Daniella och Nova går ut med hunden. Jag försöker städa i köket.
09.30 Mannen börjar leka med Belosen, snart dags att gå och klä stången med blommor. Har någon hunnit plocka några?
10.00 Daniella åker och handlar kol.
10.10 Mannen ringer, det hade inte kommit några andra till hagen ännu - han och Nova går och plockar lite mer blommor. Påminner mig om att jag borde hissa flaggan.
10.30 Ja, just det - jag skulle ju hissa flaggan...
10.33 Lite polish på vardagsrumsbordet skulle göra susen... (jag skall söka för det här sedan tror jag - vi skall ju inte ens vara i huset) Men det blev fint!
11.25 Köksbordet fick också lite polish... men nu är jag klar!! I huset i alla fall. Bara 25 minuter efter önskad tid. Nu skall vi pyssla i ordning silluch som skall avnjutas hos grannarna 12.00 (är det tänkt) och sedan är det stångresning, dans och lekar i hagen från 14.00. Sedan efter 4-5-tiden återkommer vi hit för kvällen grillning och lite party. Så mycket party det nu kan bli med en massa barnfamiljer.
Gud, jag måste ju gör mig i ordning också... och Nova måste ju fixas till. Gah! Måste dra. See you later. Ciao!
12.06 NU går vi till grannarna - bara lite sena :-)
Nova kom aldrig hem från blomningen av stången, hon hakade på bort till grannarna - så henne behövde jag aldrig fixa. Hon ser väl ut som ett gatubarn ungefär, inte riktigt den söta lilla sommartjej som jag tänkt, men men. Hejsvejs, ses sen!
14.26 Så, nu är sillunchen (fascht jag äter ju inte schill) avklarad, och dansen har börjat. Jag blev dock akut kissnödig och sprang hem och fixade det lilla problemet. Nu skall jag tillbaka och kolla hur det hela avlöper, med dans, lekar och annat. På återscheende!
15.20 Jamen hej! Nu är jag hemma igen. Minneskortet till kameran blev fullt. Tur att man bor nära. :-) Nu har vi (inte jag - jag går bredvid och fotar) klarat av dans, fika och är inne på lekarna, sedan skall det bli dans igen en stund och tipspromenad. Nu skall jag hoja tillbaka. På återhörande!
17.58 Lekarna gick bra. Tipspromenaden över stock och sten där Nova och jag, endast, bildade lag - gick förmodligen inte lika bra. Det var en del barnTV-frågor där barnen skulle få briljera men där Nova som sällan tittar på TV stod sig slätt. Nu har vi tänt grillarna och dukat upp utomhus. Snart börjar det väl regna, det har ju inte gjort det på hela dagen.
Nu skall jag fortsätta på min Bacardi Breezer Watermelon och skära till en grönsallad också.
18.16 "Mammaa, har du gått in med skor?" Nova med lätt anklagande ton.
"Hrm. Ja, älskling, för idag får man det." Mamman, ertappad.
"Varför får man det?"
"För att det är fest och en massa folk som springer ut och in."
"Hannaaa."
"Jaa." Svarar kompisen inifrån toaletten.
"Idag får man gå in med skor." Tydligen en stor händelse.
"Varför det."
"För att det är fest."
"Mhm. Får man ha skor inne på toaletten också?."
"Näe."
19.30 Ätit klart. Just hällt upp dagens första drink. Ej att förväxla med dagens första alkohol. Per har redovisat svaren på tipspromenaden. Vårt resultat var inte så illa faktiskt, men knappast någon vinnarserie. Fast nu brydde ingen sig om att rätta utan det var mera som en stärkande promenad/bergsklättring i skog och mark. Jag hade gått in för att kissa men det kommer hela tiden små barn som har mera bråttom så snart ser jag ubåtar.
19.39 Äntligen blev det min tur.
21.57 Nu har några av småbarnsfamiljerna varit tvugna att lätta, men de som är kvar kämpar på och karaoken har väl kommit igång något. Jag var ju tvungen att k0mma in och kissa igen då....
Nova är fortfarande vaken eftersom en omtänksam granne gav barnen mer godis just när de var på väg att kollapsa :-)
00.59 Nova gav upp för länge sedan och nu skall jag strax göra det samma. Rent formellt så är det en ny dag nu men jag kör vidare på samma tills jag somnar. Vilket inträffar typ nu. Natti natti... men ad svårt det var att träffa med fingarba på rätt tangetnt., erllre så... ha ett bra liv... Zzzzzz...

3 kommentarer:

  1. Jag tackar för chansen att fira midsommar via Internet. Börjar nästan komma i midsommarstämning! Vi har i alla fall riktigt svenskinspirerat midsommarväder: 18 grader (!, SÅ kallt har det inte varit sedan i april!)och regn.
    Hur går det med baccardin? Skål!

    SvaraRadera
  2. Vad skönt att även vi grannar som valde att fira på annan ort kunde på detta sätt få fira både borta och hemma. Jag hoppas att ni kände av vår närvaro (frånvaro) under dagen...Tur med vädret hade vi iallafall...!

    SvaraRadera
  3. Så kan det gå i midsommar tid :)

    Vilken smäll där i krysset. Det är otäckt.

    Ha det gott!

    SvaraRadera