onsdag, augusti 04, 2021

Follingbo kyrka

På väg hem från Roma stannar vi till vid ytterligare en kyrka. Follingbo kyrka. En viss kyrktrötthet har börjat infinna sig, men vi kämpar på .

Kyrkans äldsta delar är långhuset och tornet som byggdes omkring år 1200. Vid slutet av 1200-talet uppfördes ett nytt kor i Gotisk_stil.

Sakristian som skymtar till vänster är tillbyggd på 1800-talet och passar sådär med resten av kyrkan. Det ser dock konstigare ut från andra  hållet.

Vid början av 1600-talet eldhärjades kyrkan. Därefter tillkom bl a detta innertak av trä som också fick de här ganska roliga målningarna. De var planerade för övermålning någonstans på vägen, när det var omodernt med takmålningar antar jag (minns ej årtalet), men som tur var blev det inte av.

Orgelläktaren byggdes på 1700-talet och är prydd med apostlarna. Även Judas är med, men bilden på honom blev lite suddig. Han har inte den mest framskjutna placeringen utan trycker, passande nog, i ett mörkt hörn.



Altartavlan är från 1740-talet och en typisk sådan jag nämnde i inlägget från Roma. Stor, skymmer  det vackra fönstret, i trä och med ganska yxiga figurer. Men ändå ståtlig förstås.

På grund av branden på 1600-talet saknas de tidiga kalkmålningarna och medeltida inventarierna i den här kyrkar. Nuvarande bänkar är från renoveringen under 1600-talet. 
 


Jag läste någon infotext någonstan om den här skumma ängeln när vi besökte kyrkan, men tänkte att den där infon kan jag säkert lätt hitta på nätet när jag vill skriva om det... 
Det var dock inte så lätt som jag trodde. 
Jag har dock funnit spår av info att mannen som genomförde den senaste restaureringen av takmålningen skojade till det lite och den här ängeln ser ut som en då känd gotländsk präst. Väldigt busigt och ganska roligt för oss besökare. Tyvärr i ett mörkt hörn så svårt att få bra bilder. Men bättre bilder finns. T ex här.

På kyrkogården hittade jag den här fina gravstenen som verkar vara för två generationer Nyström från Gerete.

Otroligt vacker påväxt på gravstenen.

Här är det också påväxt, fast på bänk som ser ut som växt.

Kyrktrött var ordet.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar