onsdag, maj 12, 2010

Energibesparingens alltför ljusa sida

Jag har två stycken gamla men omtyckta "IKEA Grönö" som just nu står lite snett bakomtillhöger om TVn. Jag brukar ha några små softade lampor i dem så de inte ska lysa så starkt.
Nuförtiden går ju sådana inte att få tag på längre, och de lite softade, någotsånär svaga, energisparlampor jag hittat har så hög sockel att själva ljuskällan hamnar fult högt upp i lampan.
Istället hittade jag häromveckan en halogenlampa inbyggd i en vanlig "lampa" som inte hamnade riktigt lika högt. Den skulle motsvara 25 "vanliga" watt, men tyvärr lyste den så starkt att man konstant hade ljusfläckar framför ögonen när man tittade på TV.
För att råda bot på detta har jag ikväll lindat en bit vitt mulberrypapper och lite snöre runt det ljusaste partiet på lampan och det blev riktigt bra!

Lätt förvandling

Nu går tv-tittandet bättre och jag kan känna att jag gör en lysande miljöinsats jämfört med förut =)

Man skulle lätt kunna utveckla konceptet och byta mot andra färger på papper och snöre för koordinering med resten av inredningen!
Om man hade någon inredning att bry sig om vill säga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar