söndag, oktober 10, 2010

Sweet sunday

Eftersom vi var mogna* igår och åkte hem direkt efter konserten istället för att gå på krogrunda - vilket kan verka lockande när man ändå har barnvakt för en gångs skull (tack kära granne) - och var hemma vid ettsnåret, så kändes inte allt förlorat när klockan ringde 7.30 i morse. Detta eftersom barnet skall på skridskoskola =)
Det perfekta söndagsmorgonsnöjet. Stå i en ishall i ottan...
Idag gjorde dock Håkan just den biten, medan jag började röja i Novas rum.
Efter det skulle jag sätta upp de nymålade hyllorna i badrummet och städa övervåningen.
Så blev det dock inte eftersom vi (Nova fick vara med under uppstrukturering och planering) inte blev klara med hennes rum förrän strax innan hennes läggningstid ikväll...
Jag har inte ens klivit ur pyjamasen idag. Jag skulle ju bara städa hennes rum först, ju.
Men nu är hela Novas rum sådär Montessoriinspirerat uppmärkt så det mesta har en egen plats där det dessutom sitter en lapp som talar om att här, "här skall CD-skivorna stå. Här skall saxarna hänga och här förvaras leksaksbilarna/pysselgrejorna/pusslen" osv.
Vi får se om det funkar. Ikväll var hon väldigt nöjd.
Men det har hänt förr att vi strukturerat och hon bara älskar det. Trots detta havererar det alltid ändå till slut.
Det är lapparna som är själva experimentet. Håll tummarna. Skulle vara så skönt om det funkade.

* Apropå mogna. När vi kom in till söder igår så skulle vi käka lite innan vi tog oss vidare till Hovet.
Pendeln landade ju på södra och vi gick därifrån mot Medis och sedan irrade vi lite där och på Götgatan och lite varstans och de flesta haken kändes obekanta och trendiga. Är det alla studenter i skatteskrapan som kräver förnyelse?
Till slut slank vi lättade in på Tucken och kände oss nöjda med att vissa ställen inte förändras allt för ofta.
Vart trettionde år är onödigt tätt, typ.
Så herregud, jag känner mig plötsligt väldigt gammal. Förändringsobenägen trygghetsknarkare, det är jag det =)
(I förbigående kan jag nämna att jag fortfarande tänker på Guns'n Roses som "det där nya bandet" som alla verkar gilla så mycket. Jag måste ha stelnat vid 20 års ålder ungefär.)
Maten på valt ställe var i alla fall så bra som man kunde förvänta sig och vi kände oss väldigt trygga och nöjda...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar