måndag, april 26, 2010

Vroom

I lördags var man och barn ute på äventyr (simskola samt några små inköp) och när de kom hem frågade mannen mig vad verkstaden egentligen hade gjort med bilen i veckan. Fabian.
"Den låter så konstigt".
Ehhh, sa jag, de har väl bytt oljefilter, typ.
"Kan du komma och lyssna?"
Jag går ut och hoppar in i bilen, startar upp den och noterar några skrapningar från radion.
Stänger av den.
Jamen, du måste ha radion på, säger min äkta hälft.
Jag, å andra sidan, har ju lärt mig att ha radion avstängd om man skall lyssna av motorljudet.
Men det visade sig att just det här speciella ljudet krävde att radion var igång =)
För att blidka mig som till vardags är tvungen att åka en liten bil med en löjlig trecylindrig motor (vilket jag återkommande gnäller över) så hade han köpt en Soundracer.

Och, tja, vad säger man? Tack?
Finns det någon onödigare pryl =)
Rolig kanske, men onödig. Vi kunde ha köpt skruv för pengarna.

Oumbärlig i varje hem.
Elegant utformning med ytterhölje i fuskkolfiber. Man pluggar in den i cigguttaget och den sänder motorljudet i radion. (Du kan vid inköp välja mellan jänkejärn,V8, och typ italiensk sport, V10) Finessen är att den reagerar på bilens varvtal så man väljer själv hur mycket den varvar och du får känslan av att din bil är en riktig värsting.

Faktum är dock att när jag nu fått leka med den i lugn och ro så är den ju barnsligt rolig. Drar man upp ljudet ordentligt kan man känna lukten av racebensin. Snacka om betingad reflex.
En tråkig sak är att den inte befrämjar ecodriving. Man vill ju tokaccelerera hela tiden.
En racebil av typen som jag är van vid övervarvar ju vid 9000 ungefär. Fabian vid 6000.
Jag har varit farligt nära att göra det några gånger nu =)
Man vill ju inte ge sig i förtid liksom.


Men den har även en funktion som är användbar på riktigt. Den går faktiskt att använda som FM-sändare också. Du kan plugga in en telefon eller en MP3-spelare och lyssna via bilstereon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar