torsdag, april 29, 2010

Kameraväskan

Jag lovade ju i höstas, när jag köpte väskan, att jag skulle recensera den. Det är en Golla som jag köpte från 24.se, för att det var prisvärt där då.
Jag fick den precis innan vi åkte till London.
Jag valde den för att den inte är så ohemult stor och klumpig. Därmed tunnare vaddering än en traditionell kameraväska, men jag vill ju ha en kombiväska som jag kan använda även om jag skulle lämna kameran hemma någon gång. Grå valde jag för att jag ville slippa svart som kändes tråkigt, det fanns även en snygg brun väska men den hade orange foder - vilket inte är så jag. Det fanns också en röd, med cerisa blommor typ, som var cool men kanske inte så gångbar i alla sammanhang, men grå kändes bra.

Tyvärr var den ljusare än jag trott när den kom. Snygg, men lite opraktiskt ljus, faktiskt.
Årets kollektion av just denna väskmodell har ingen så ljus färg.
Väskan har magneter som håller ner locket, och en stabil extraflärp som man kan kardborrestänga för något säkrare promenerande i trängsel.
I locket är det ett fack som är lite halvknöligt att komma ned i och man kan ju bara förvara en mindre mängd platta saker där. På resor har jag trots lite knöande använt det facket för pass och biljetter. Det är praktiskt eftersom det är på framsidan av väskan, så du kan komma åt det utan att hänga av dig väskan, och du har i alla fall inget annat där som det blir svårt att hitta bland.

Tyvärr, för mig i alla fall, har den där flärpen små, små pluppar i utkanten. Dessa fastnar som den hårdare sidan av kardborre i allt som en kardborre skull fastna i.
I mitt fall har det betytt en sidensjal, som blev lite ankommen, samt ett antal strumpbyxor som det kanske inte gått maskor i men det har blivit fula märken som gjort att de måst rangeras ut.
Använd inte väskan ihop med strumpbyxor, helst!

Den har reglerbar axelrem som gärna kunde varit lite längre. Men den ligger ganska skönt och stadigt på axeln.
Baksidan har blivit riktigt trist av att gnidas mot blå jeans och detta var påtagligt redan efter de första dagarna.
Rengöring skall enligt instruktionen göras med lätt fuktad trasa, inga tvättmedel.
Funkar sådär!
Efter en vinter där man råkat gå emot smutsiga bilar och ibland varit tvungen att ställa i från sig väskan är den inte så kul.
Även på baksidan finns ett fack med dragkedja där man kan ha lite smått och gott som man kanske inte använder jämt. Extrabatteri till kamera och blixt tex.

Ljusgrå väska med ljusgult innanmäte, snyggt när det är rent.
Framtill, under locket när det är stängt, finns en liten dragkedjeförsedd bälgficka. Den rymmer lite småprylar som man lätt vill komma åt.
Det finns två flyttbara vadderade mellanväggar, så man kan avgränsa lite i väskan.
Man kan av bilden få för sig att innerpåsen är lös på nåt sätt, men sömmen är bara precis utom synhåll. Jag hade uppskattat om man i bakkant inuti väskan haft en längsgående ficka där man kunde stoppa ned en pocketbok eller ett anteckningsblock.
Dessa saker går ju att få ned i stora facket, men då kan du inte ha mellanväggarna monterade och då hamnar allt i en enda röra.
På bilden har jag bara lyft ur kameran och kvar ser man min feteplånbok (tyvärr inte full med pengar utan annat skräp) behändigt åtkomlig utan att man behöver gräva sig fördärvad.
Den lilla svarta sminkväskan innehåller just smink och under den finns en mellanvägg och under den finns ytterligare en likadan liten necessär, fast i annan färg, som innehåller braåhasaker som man kanske inte använder jämt. Huvudvärkstabletter, extra hårspännen och hårsnoddar till en 7-åring, plåster, snordukar, våtservetter, hörlur till min telefon och lite annat smått.
Jag får dessutom i en EOS 400D med 17-85-objektiv. Vill jag ha plånboken på aktuellt sätt får jag vända motljusskyddet eller göra väskan smått oval genom att vålda ned kameran.
Det går att få med en rejäl blixt i väskan också om man gillar att bära tungt och inte kräver att lockets magneter ska stänga =)
Som komboväska saknar den tidigare nämnda långa, platta, fack samt särskilt pennfack, nyckelsnodd och en bra mobilficka.
Sedan bilderna togs har jag, tvärt emot rådande instruktion, tvättat väskan i maskin. 40 grader fintvätt. Två gånger dessutom. Först blev den renare, men jag blev inte nöjd, så då hade jag på lite fläckborttagningsmedel på några ställen och körde den igen.
Den blev riktigt fin.
Inte som ny, men användbar. Tyvärr har jag säkert sabbat någon smutsfrånstötande ytskikt nu, men det var ju ändå inte så effektivt, så jag tyckte inte att jag hade något att förlora.

Helt okej väska, fläckkänsligheten har varit det jag retat mig mest på, men ska man bara använda den sporadiskt (jag släpar ju min varje dag) eller väljer en annan färg så funkar den säkert utmärkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar