fredag, januari 07, 2011

Fotofrossa - dag 7

Idag släpade jag med mig familjen, som alla var lediga, till Fotografiska Museet. Håkan fixade ju ett årsmedlemskap åt mig i försenad födelsedagspresent i höstas, så det var hög tid att använda det.

 Det första vi gjorde när vi kom dit var att kissa. Därefter gick vi till fiket och åt lunch. Jag fick tag på en fantastisk ost- och skinksmörgås som var lite svårbemästrad men smakade så gott! När Nova fått i sig sin lunch parkerade hon framför ett av de gigantiska fönstren och tittade på båtarna utanför.

Sedan letade vi oss nedåt i utställningarna, och jag måste verkligen se till att få min "riktiga" kamera fixad, för lite inspiration slog ju till såklart.
Trots tjattrande barn och begränsat roat umgänge =)

Det kändes inte rätt att fota andras foton, så här visar jag upp ett alldeles eget, taget genom ett smutsigt fönster på museet.

Ännu ett smutsigtfönsterskott. Den lilla gröna byggnaden på stålskelettet väckte f ö min nyfikenhet och jag googlade vid hemkomst förtvivlat på den i över en timma innan jag hittade nåt som verkade rätt. Så snart man hade nåt att gå på blev det lättare. Här finns en bra sammanfattning: "Gröna hissen".

Under de sista bilderna av utställningen "Fashion!" frågade Nova varför modellerna visade tuttarna så ofta. Tja, vad svarar man på det? "Tur att de inte gör det hela tiden i alla fall" - var ungefär vad jag fick ur mig.
Det kändes som en väldigt relevant fråga som jag inte hade något svar på =)

 Den här gruppen människor var inga vi kände. Men tittar man bara på kroppsspråket kan man tro att Nova deltar i en initierad diskussion om "Lady Warhol"

Den yngsta i sällskapet poserar nästan frivilligt utanför museet.

Efter museet hade jag tänkt att vi skulle strosa i det fina vädret som väderleksrapporten lovat dagen innan (vi blev blåsta, kan jag säga) och kanske fönstershoppa och verklighetsfika på Götgatan.
Men bara en kort stund efter att vi kommit upp på Götgatan var i alla fall mina skodon fyllda med slaskvatten och man tappade sugen. Dåligt snöröjt inne i stan =)
Vi tillflyktsfikade medan fötterna torkade upp något och tog sedan närmsta t-bana till bilen som tog oss till den välröjda vischan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar